پنجشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - 2018 December 13
کد خبر: ۲۹۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۸

خانه ملت نوشت: رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید مجلس، گفت: تصمیم ‌گیری در خصوص قیمت خودرو با توجه به بررسی دقیق کارشناسی که در زمینه قیمت تمام شده انجام شده و باید ادامه داشته باشد به دولت محول شد.

حمیدرضا فولادگر در تشریح نشست امروز(چهارشنبه 7 آذرماه) و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ مجلس شورای اسلامی با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: در این نشست امروز وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس کل بانک مرکزی، معاون بانکی وزیر اقتصاد ، رئیس سازمان گمرک، مدیران خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو و از بخش خصوص نمایندگانی از اتاق بازرگانی و اصناف و تشکل‌های تولیدی حضور داشتند.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هدف از برگزاری این نشست بررسی مشکلات ایجاد شده به واسطه تحریم در واحدهای تولیدی بود، گفت: قصد داشتیم با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، وزرا، دستگاه‌های مربوطه و همچنین نمایندگان بخش خصوص موضوعات مطرح شده را به نتیجه مطلوب برسانیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در واحدهای تولیدی دو بخش صنعت فولاد و صنعت خودرو بیش از همه در تحریم‌ها با مشکلات مواجه هستند ، ادامه داد:صنعت خودرو به دلیل اشتغال چند صد هزار نفری، سهم در ارزش افزوده در اقتصاد کشور و صنعت فولاد به واسطه پیشران بودن مورد در این جلسه بیشتر مورد بحث قرار گرفته شدند، این موضوع به معنای نادیده گرفته شدن سایر صنایع نیست.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه تحریمی واحدهای تولیدی مباحث ارزی، واردات مواد اولیه، قطعات و صادرات مباحثی مطرح کردند، عنوان کرد: همچنین در زمینه مشکلات بازگردانی ارز حاصل از صادرات، پیمان‌سپاری‌های ارزی، سامانه نیما، توجه به صادرات به کشورهای همسایه، تعیین نرخ ارز برای اظهارنامه‌های گمرکی، ثبت سفارش‌ها و مشکلات ترخیص کالا، تصمیم‌گیری‌های به موقعی که باید دولت با توجه به نوسانات اقتصادی داشته باشد، استفاده از ماده 2 و 3 قانون بهبود کسب و کار که مشخص می‌کند تشکل‌های غیر دولتی، کارگری و کارفرمایی در مسائل مرتبط به بخش‌های دولتی دعوت شوند بیان شد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در تحریم‌های جدید در زمینه کشتی‌رانی، حمل و نقل، بیمه و مسائل ارزی برای تولیدکنندگان فولاد مشکلاتی ایجاد شده است که بررسی شدند، تصریح کرد: در زمینه صنعت خودرو به دلیل تحریم‌های صنعت خودرو و اثرات آن به اشتغال فراوان این بخش اگر بی‌توجهی صورت بگیرد غیر از مسائل فنی با مسائل کارگری مواجه می‌شویم.

فولادگر با اشاره به اینکه خروج شرکت‌های اروپایی مانند پژو و رنو از ایران بر اثر تحریم‌ها تاثیر زیادی بر روی تامین قطعات می‌گذارد، ادامه داد: در حال حاضر مطالبات قطعه‌سازان از خودرو سازان حجم بسیار زیادی دارد حتی پیش‌فروش‌های که صورت گرفته نتوانسته سهم بسزایی از مطالبات قطعه‌سازان را برآورد کند، اگر قطعه‌سازان نیز دچار تعدیل نیرو شوند بحث کارگری و اجتماعی دارد و از سوی دیگر زنجیره تامین صنعت خودرو با مشکل جدی مواجه می‌شود.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مباحثی نیز در زمینه قیمت خودرو و قطعات تولید شده توسط قطعه‌سازان برای خودروسازان مطرح شد، ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک و بانک مرکزی قول دادند که بخشی از مسائل را برطرف کنند به صورت مثال گمرک قول داد محاسبات نرخ ارز برای اظهارنامه‌های گمرکی را به روز و بر اساس نوسانات نرخ ارز تعیین کنند همچنین بانک مرکزی قول داد که با شرکت‌های فولادی در زمینه نوسانات ارزی مستقیما نشست داشته باشد.

وی با بیان اینکه تولید کنندگان فولاد اعتقاد داشتند بخشی از ارز حاصل از صادرات به منظور تامین مواد اولیه متناسب با ارزبری واحد تولید هزینه می‌شود، گفت: برخی از موارد مطرح شده مانند تصمیم ‌گیری در خصوص قیمت خودرو با توجه به بررسی دقیق کارشناسی که در زمینه قیمت تمام شده انجام شده و باید ادامه داشته باشد به دولت محول شد، در صورت نیاز این موضوع به شورای هماهنگی سه قوه ارجاع داده می‌شود، مقرر شد وزیر صنعت، معدن و تجارت پیگیری‌های لازم در این زمینه را انجام دهد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بخشی از مسائل که می‌توان بخشی از مشکلات صنعت خودرو را از طریق اعمال قیمت عادلانه، عرضه و تولید بیشتر، پیش فروش مدیریت شده و استفاده از اوراق مشارکت حل کرد، اظهار داشت: در زمینه رفع مشکلات صنعت فولاد مقرر شد پیشنهاداتی مانند صادرات به کشورهای همسایه ارائه شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: